Wpis do Gminnej Ewidencji Zabytków

Odzyskaj pełną kontrolę nad swoją nieruchomością

Pomagamy skutecznie zaskarżyć wpis do gminnej ewidencji zabytków i usunąć nałożone ograniczenia.

Jak wpis do GEZ zaszkodzi tobie jako właścicielowi?

Dodatkowe obowiązki

Opierając się na doświadczeniu zgromadzonym na gruncie postępowań cywilnych i gospodarczych w roku 2019 wszczęliśmy w imieniu kredytobiorców pierwsze procesy przeciwko bankom.

Ograniczenie możliwości

Opierając się na doświadczeniu zgromadzonym na gruncie postępowań cywilnych i gospodarczych w roku 2019 wszczęliśmy w imieniu kredytobiorców pierwsze procesy przeciwko bankom.

Wpływanie na plany inwestycyjne

Opierając się na doświadczeniu zgromadzonym na gruncie postępowań cywilnych i gospodarczych w roku 2019 wszczęliśmy w imieniu kredytobiorców pierwsze procesy przeciwko bankom.
Wojciech Bruzda
Adwokat, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego

Zobacz jak możemy Ci pomóc

Trybunał Konstytucyjny zdecydował, że właściciele muszą mieć możliwość sprzeciwu wobec wpisu ich nieruchomości do GEZ. To oznacza, że możesz bronić swoich praw i starać się o wykreślenie nieruchomości z ewidencji.

Kroki procesu
01

Pozyskanie dokumentów

#Dokumenty #KsięgiWieczyste #Gminy

Na podstawie danych od Klientów, takich jak numer księgi wieczystej i lokalizacja nieruchomości, składamy wniosek do urzędu gminy o dostęp do informacji publicznej w sprawie sposobu wpisu – czy dokonano go jako czynność materialno-techniczną, czy na podstawie aktu prawnego. Choć urzędy nie zawsze odpowiadają, brak odpowiedzi nie wyklucza zaskarżenia wpisu.

Kroki procesu
02

Analiza sytuacji

Analizujemy sytuację nieruchomości, sprawdzając, czy wydano zarządzenie lub uchwałę o wpisie do gminnej ewidencji zabytków, czy wpis miał charakter materialno-techniczny. Weryfikujemy daty zdarzeń i działania właścicieli dotyczące usunięcia wpisu. Zmiana przepisów z 1 czerwca 2017 r. wpływa na sprawy – do wpisów przed tą datą stosuje się stare przepisy, a do późniejszych nowe.

Kroki procesu
03

Sporządzenie wezwania

W zależności od daty wpisu i obowiązujących przepisów, czasem konieczne jest wezwanie organu prowadzącego ewidencję zabytków do usunięcia naruszenia prawa przed złożeniem skargi do sądu administracyjnego. Sporządzamy takie wezwanie i kierujemy je do właściwego organu. Jeśli termin został uchybiony przed zleceniem sprawy, informujemy Klientów o konsekwencjach i pomagamy podjąć decyzję co do dalszych działań.

Kroki procesu
04

Wniesienie skargi do sądu

Po analizie sytuacji i skierowaniu wezwania do usunięcia naruszenia prawa (jeśli to konieczne), wnosimy skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego w terminie 30 dni od odpowiedzi lub 60 dni od wysłania wezwania, gdy brak odpowiedzi. Rozprawy nie są regułą – część spraw rozpatruje się na posiedzeniach niejawnych. Obecność Klientów na rozprawie nie zawsze jest wymagana; możemy ich reprezentować.

Kroki procesu
05

Wniesienie skargi kasacyjnej

W przypadku oddalenia skargi przez wojewódzki sąd administracyjny sporządzamy i wnosimy skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Prowadzimy sprawę aż do jej ostatecznego zakończenia czy to w postaci wykreślenia nieruchomości z gminnej ewidencji zabytków, czy prawomocnego oddalenia skargi na wpis.

1
2
3
4

Kilka słów od nas

W liczbach

580+
Liczba obsłużonych spraw
96%
Wygranych spraw
155+
Obsługiwanych miast

Częste pytania naszych klientów

Dalej szukasz odpowiedzi? Umów się na konsultację.

1

Jakie Są Dodatkowe Koszty?

Skarga wnoszona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na wpis nieruchomości do gminnej ewidencji zabytków wymaga uiszczenia wpisu na rachunek odpowiedniego sądu w wysokości 200 zł lub 300 zł (w zależności od przedmiotu zaskarżenia w konkretnej sprawie). Dodatkowe koszty związane z opłatami sądowymi mogą się pojawić w trakcie trwania postępowania – w przypadku konieczności zaskarżenia postanowienia czy wyroku w sprawie. Nie będą one jednak wyższe niż opłata od skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.

2
3
4
5