W jaki sposób wpis do GEZ narusza prawa właściciela?
Dodatkowe obowiązki

Ograniczenie możliwości

Wpływanie na plany inwestycyjne

Adwokat, absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego

Zobacz jak możemy Ci pomóc
Trybunał Konstytucyjny zdecydował, że właściciele muszą mieć możliwość sprzeciwu wobec wpisu ich nieruchomości do GEZ. To oznacza, że możesz bronić swoich praw i starać się o wykreślenie nieruchomości z ewidencji.
Pozyskanie dokumentów
Na podstawie danych przekazanych przez Klientów, takich jak numer księgi wieczystej oraz lokalizacja nieruchomości, składamy wniosek do urzędu gminy o udostępnienie informacji publicznej. Ustalamy, czy wpis został dokonany jako czynność materialno-techniczna, czy na podstawie aktu prawnego. Nawet jeśli urząd nie udzieli odpowiedzi, brak stanowiska nie wyklucza możliwości zaskarżenia wpisu.

Analiza sytuacji
Na kolejnym etapie weryfikujemy, czy wpis do gminnej ewidencji zabytków nastąpił na podstawie zarządzenia lub uchwały, czy jedynie jako czynność materialno-techniczna. Sprawdzamy również datę wpisu oraz działania właścicieli podjęte w celu jego usunięcia.
Kluczowe znaczenie ma także moment dokonania wpisu, ponieważ od 1 czerwca 2017 roku obowiązują zmienione przepisy, które wpływają na sytuację właścicieli nieruchomości. Wpisy sprzed tej daty podlegają wcześniejszym regulacjom, a późniejsze – nowym zasadom.

Sporządzenie wezwania
W zależności od daty wpisu i obowiązujących przepisów, w niektórych przypadkach przed wniesieniem skargi do sądu administracyjnego konieczne jest skierowanie do organu prowadzącego ewidencję wezwania do usunięcia naruszenia prawa. W ramach prowadzonej sprawy sporządzamy takie wezwanie i składamy je we właściwym terminie, co pozwala na skuteczne dochodzenie wykreślenia nieruchomości z gminnej ewidencji zabytków.

Wniesienie skargi do sądu
Po przeprowadzeniu analizy i, jeśli to konieczne, skierowaniu wezwania do usunięcia naruszenia prawa, w odpowiednim terminie składamy skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Może ona dotyczyć aktu prawnego lub czynności związanej z wpisem nieruchomości do gminnej ewidencji zabytków. Skargę wnosimy w ciągu 30 dni od otrzymania odpowiedzi na wezwanie lub 60 dni od jego wysłania, jeśli organ nie udzielił odpowiedzi.

Wniesienie skargi kasacyjnej
W przypadku oddalenia skargi przez wojewódzki sąd administracyjny sporządzamy i wnosimy skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego. Prowadzimy sprawę na każdym etapie postępowania aż do jej ostatecznego rozstrzygnięcia – zarówno w przypadku wykreślenia nieruchomości z gminnej ewidencji zabytków, jak i prawomocnego oddalenia skargi.

Kilka słów od nas
Nasza oferta
1. Zgromadzenie i analiza dokumentacji
2. Przygotowanie i złożenie dokumentów
3. Udział w rozprawie
Częste pytania naszych klientów
Dalej szukasz odpowiedzi? Umów się na konsultację.
O jakich terminach należy pamiętać, jeżeli chce się zaskarżyć wpis nieruchomości do gminnej ewidencji zabytków?
Kluczowe znacznie dla schematu działania i ważnych terminów ma data dokonania wpisu nieruchomości do gminnej ewidencji zabytków. Jeżeli nieruchomość została wpisana do gminnej ewidencji zabytków poprzez dokonanie czynności materialno-technicznej przed 1 czerwca 2016 roku, to w terminie 14 dni od dnia dowiedzenia się o tej czynności należy wezwać gminę do usunięcia naruszenia prawa. Przy wpisie dokonanym po 1 czerwca 2017 roku właściciel ma 30 dni od dnia dowiedzenia się o wpisie na wniesienie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Uchybienie temu terminowi w obydwu przypadkach, bez winy właściciela nieruchomości daje wojewódzkiemu sądowi administracyjnemu prawo do rozpoznania skargi pomimo niezachowania wymogu formalnego.
Jakie Są Dodatkowe Koszty?
Skarga wnoszona do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego na wpis nieruchomości do gminnej ewidencji zabytków wymaga uiszczenia wpisu na rachunek odpowiedniego sądu w wysokości 200 zł lub 300 zł (w zależności od przedmiotu zaskarżenia w konkretnej sprawie). Dodatkowe koszty związane z opłatami sądowymi mogą się pojawić w trakcie trwania postępowania – w przypadku konieczności zaskarżenia postanowienia czy wyroku w sprawie. Nie będą one jednak wyższe niż opłata od skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Czy ma znaczenie fakt wpisania nieruchomości do wojewódzkiej ewidencji zabytków poza dokonaniem wpisu do gminnej ewidencji zabytków?
Tak, zabytki nieruchome ujęte w wojewódzkiej ewidencji zabytków są automatycznie ujmowane w gminnej ewidencji zabytków. Wówczas wykreślenie nieruchomości z gminnej ewidencji zabytków nie jest wystarczające do uzyskania pozwolenia na rozbiórkę czy przebudowę budynku bez uzgodnienia z konserwatorem zabytków. W takiej sytuacji niezbędne jest podjęcie próby wykreślenia nieruchomości wojewódzkiej ewidencji zabytków, a następnie z gminnej ewidencji zabytków. Powyższe powoduje, że proces ten jest dłuższy, ale tylko jego stopniowe zrealizowanie pozwala na zmianę sytuacji nieruchomości.
Jakie są szanse na skuteczne zaskarżenie wpisu do gminnej ewidencji zabytków?
Orzecznictwo wojewódzkich sądów administracyjnych jest bardzo zróżnicowane. Jest to spowodowane przede wszystkim istnieniem dwóch poglądów dotyczących formy prawnej dokonywania wpisów nieruchomości do gminnej ewidencji zabytków. W zależności od tego do jakiego poglądu przychyla się konkretny sąd, stosowane są różne przepisy i wydawane różne wyroki. Dlatego szanse na skuteczne zaskarżenie wpisu można oceniać jedynie po dokonaniu szczegółowej analizy sytuacji konkretnej nieruchomości wpisanej do gminnej ewidencji zabytków. Dokonanie takiej oceny oraz analiza możliwych scenariuszy jest głównym zadaniem naszej Kancelarii w zlecanych nam przez Klientów sprawach. Naszym celem jest zapewnienie Klientom pełnego obrazu sytuacji i przedstawienie wszystkich informacji niezbędnych do podejmowania decyzji w sprawie dalszych działań.
Jakie są konsekwencje wykreślenia nieruchomości z gminnej ewidencji zabytków?
Stwierdzenie przez sąd bezskuteczności czy niezgodności z prawem dokonania wpisu nieruchomości do gminnej ewidencji zabytków znosi ograniczenia dla właścicieli związane z koniecznością wyrażenia zgody na prowadzenie prac remontowych lub rozbiórkowych przez konserwatora zabytków. Oczywiście nie oznacza to, że gmina nie może ponownie dokonać wpisu, tym razem po przeprowadzeniu procedury pozwalającej właścicielowi na ustosunkowanie się do zebranego materiału dowodowego potwierdzającego zabytkowy charakter budynku.